Desatero jízdy autem ve městě

Parkování

Jízda automobilem městem není jízda na dálnici. Když sedím v automobilu, ovládám najednou rozměrných 1 500 kilogramů váhy, které mohu uvést do vysoké rychlosti. Automobil je zbraň, proto je potřeba jezdit ohleduplně, respektovat slabší účastníky provozu stejně jako vozy MHD. A hlavně zůstat v klidu.

1. Zbytečně autem nejezdím (sám), hlavně během špičky

Pokud opravdu nemusím jet autem, zkusím se dopravit MHD nebo na kole. To platí dvojnásob v čase dopravních špiček, kdy si navzájem překážejí poloprázdné automobily. Nabízím svezení kolegům a nechci být mezi 58 % řidičů, kteří sedí v automobilu v pracovní dny sami. Ulehčím tak brněnskému ovzduší, ale pomůžu především ostatním lidem za volantem - méně aut ve špičce a vyšší obsazenost automobilů zmírní zácpy.

2. Nevjíždím do křižovatky, pokud nemohu pokračovat

Je to jednoduché, mám sice zelenou, ale když přede mnou není místo a musel bych v křižovatce zastavit, tak do křižovatky nevjíždím vůbec. Existuje na to dokonce i paragraf. Tato situace nastává především ve špičkách a blokováním křižovatky situaci jenom zhorším.

3. Respektuji městskou hromadnou dopravu

Dávám přednost autobusu nebo trolejbusu, který vyjíždí ze zastávky (nebo z vyhrazeného pruhu). Nejezdím ani nestojím na tramvajovém pásu, pokud na něm nemám co dělat. V žádném případě nevjíždím do tramvajové křižovatky, pokud nemohu pokračovat. Nejezdím ani nestojím ve vyhrazeném pruhu pro MHD. Nadpoloviční většina lidí se v Brně dopravuje MHD, která je páteří dopravy v Brně, a omezování či dokonce blokování MHD je vrchol bezohlednosti.

4. Na přechodu pouštím chodce

Prostě je pouštím, dávám pěším přednost, i kdybych měl zastavit vozidlo. Když vidím k přechodu blížícího se pěšího, který se zjevně chystá přechod použít, zpomalím a dám mu přednost. Když vidím, že jiný řidič před přechodem zpomaluje (ať už v mém nebo protějším směru), vždy zpomalím také!

5. Chovám se předvídatelně a vždy používám blinkry

Vždy, když měním směr jízdy, dávám pomocí blinkrů znamení o změně směru jízdy dalším lidem. Za volantem nejsem zbrklý, jezdím plynule, jízda městem není Rally Brzda-Plyn, musím být pro ostatní jasně čitelný a předvídatelný.

6. Řízení a otevírání dveří věnuji plnou pozornost

Že se soustředím na řízení znamená, že za jízdy netelefonuji, nepíšu esemesky, nejím atd., však to znáte. Než z auta vystoupím, tak v zrcátcích zkontroluji, jestli mohu bezpečně otevřít dveře od auta, aniž bych někoho ohrozil, typicky okolo jedoucího člověka na kole.

7. Parkuji jako člověk, ne jako *****

Tak si to zopakuji. Auto neparkuji na chodníku a neomezuju tak pěší, neparkuji v zeleni (trávník, okolí stromů apod.) a nelikviduji zeleň, neparkuji v rozhledovém prostoru křižovatek (ve vzdálenosti 5 metrů od hrany křižovatky) a nesnižuji tak bezpečnost ostatním lidem. Rozhodně neparkuji na přechodech ani v cyklopruzích. Pokud nemohu najít parkovací místo a je poblíž placené parkoviště, parkování si zaplatím tam.

8. Lidi na kolech předjíždím s odstupem alespoň 1,5 metru

Lidi na kolech nepředjíždím tzv. “na zrcátko”, ale s dostatečným odstupem alespoň 1,5 metru, protože vím, že jinak bezpečně předjíždět nejde. Lidi na kolech neděsím tím, že se s 1500 kilogramy váhy auta proženu těsně kolem nich, zvlášť když se v důsledku vyhýbání výmolu nebo kanálu mohou potřebovat dostat od krajnice dál. Pokud je nemohu předjet s bezpečným odstupem, nepředjíždím vůbec.

9. Zbytečně nečadím

Když jedu autem, snažím se, abych znečišťoval ovzduší co nejméně. Nenechávám zbytečně běžet motor, když někde stojím nebo na někoho čekám. Namísto jízdy brzda-plyn řídím plynule. Snažím se jezdit tak, abych měl co nejnižší spotřebu.

10. Za volantem jsem klidný a ohleduplný, jezdím podle předpisů

Vím, že vztek a agrese za volantem může způsobit i něčí smrt. Vím, že auto je zbraň. Za volantem zůstávám klidný, vždy se chovám k ostatním ohleduplně. Když mi někdo udělá naschvál, nikdy se jej nesnažím oplatit. Když mi někdo prokáže laskavost, poděkuji blikačkami. K ostatním se při jízdě autem chovám tak, jak chci, aby se oni chovali ke mně.

Chystáme pro vás

zc

Nízkoemisní zóny v Brně?

Nízkoemisní zóny jsou vymezená území, která omezují vjezd aut podle hodnot jejich emisí. Starší vozy s vysokými emisemi mají do takové zóny vjezd zakázán. Důvodem je snaha o zlepšení ovzduší a životního prostředí v dané lokalitě.

Pá, 12/30/2016 - 10:51

carsharing

Sdílet automobil není ostuda, ale volba

Stěhování, velký nákup, odvoz babičky k lékaři. Každý z nás někdy potřebuje auto. Pravidelný servis, nárazové opravy nebo platbu pojištění ale všichni řešit nemusejí. Stále více lidí upouští od vlastnění auta a přenechává starosti o jeho údržbu jiným.

St, 12/07/2016 - 00:15

infografika

Carsharing: Jak se sdílejí auta?

Sdílení aut neboli carsharing je jedním z řešení nedostatečné kapacity parkovacích míst. A neprofituje z něj pouze veřejný prostor. Těm, kteří auto využívají jen někdy, šetří peníze i čas. Jak systém funguje?

St, 12/07/2016 - 00:09

Kounicova

Věděli jste že? Pět zajímavostí z brněnské motorové dopravy

Carsharing, rychlost dopravy autem, dopravní nehody, znečištění ovzduší a průměrná obsazenost auta v Brně - vše uvnitř.

Út, 10/11/2016 - 15:36

Kateřina

Kateřina Tučková: Nejraději chodím pěšky. Mám čas si město užít

Spisovatelka Kateřina Tučková žije v Brně a v Praze. K Brnu má ale stále blíž, studovala zde střední a vysokou školu. V Brně a na jižní Moravě se také odehrává děj jejího prvního velkého románu – Vyhnání Gerty Schnirch (2009). Potěšilo nás, když jsme zjistili, že nejoblíbenějším Katčiným dopravním prostředkem je „pěškobus“. Na tohle téma jsme jí také položili několik otázek.

Út, 10/04/2016 - 12:57

Česká.

O původu druhu chodec

„Co je to za pěší zónu, když musím každou chvíli uskakovat šalině, taxíku nebo debilovi na kole?!“ ozývají se často rozhořčené hlasy chodců používajících páteř brněnské pěší zóny, Masarykovu ulici.

Út, 09/20/2016 - 11:33

Označení parkovací zóny.

Rezidentní parkování v Brně

Zefektivnění využití parkovacích míst, ulehčení života s automobilem lidem žijícím v Brně, zvýšení bezpečnosti a kultivace kultury živelného parkování. Tyto výhody přinese nejprve do Brna-středu projekt rezidentního parkování, který bude postupně zaváděn od roku 2017.

Út, 09/13/2016 - 11:34

René Rudzan

Tramvaják Renda: Ne zbrklosti, ano ohleduplnosti

René Rudzan alias Tramvaják Renda patří k nejznámějším brněnským řidičům tramvají. „Za madlem“ sedí už 21 let a z práce si udělal poslání. Dokumentuje své jízdy na videu – to nejzajímavější můžete najít na jeho YouTube kanálu. Chtěli byste se podívat na brněnskou dopravu očima řidiče tramvaje? Máte možnost.

Út, 09/06/2016 - 14:14

Irští gentlemani s jízdními koly.

Desatero jízdy na kole a koloběžce ve městě

Připravili jsme pro vás několik rad, jak jezdit po Brně na kole a na co nezapomenout. Do velké míry jsme se inspirovali cyklistickou etiketou, která se nedávno zrodila u kolegů v Praze. Všechny body níže platí i pro jízdu na koloběžce, která je z pohledu zákona stejná jako jízdní kolo. Jdeme na to.

St, 08/17/2016 - 22:45

Jízda na kole prospívá Brnu

Děkujeme, že jezdíte na kole! Co přináší cyklodoprava Brnu

Mnoho západních měst se tváří v tvář problémům motorové dopravy obrací k cyklodopravě jako řešení. Jaké výhody cyklodoprava městu přináší?

St, 08/17/2016 - 16:04

Když autem, tak s Waze. Nejlepší navigace (nejen) pro Brno

Proč dnes navigaci Waze užívá 10x více lidí, než před dvěma roky? Protože tak vyzrají na dopravu. Přečtěte si více, jak vám chytrá aplikace zdarma může usnadnit život s autem v Brně.

St, 08/03/2016 - 17:56

Jak funguje kalkulačka?

Jak počítáme utracené peníze, naježděné kilometry, spálené kalorie, naběhané maratony? Zjistěte vše o tom, jak funguje naše kalkulačka.

Čt, 06/09/2016 - 14:28

Zůstaňte v obraze

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a neuteče vám žádná novinka v brněnské dopravě.

Město Brno a lidé v něm žijící úpí pod jhem kolon, znečištěného ovzduší a mnohdy zablokovaných ulic motorovou dopravou. Neuspokojivá dopravní situace, která postihuje fyzické i duševní zdraví obyvatel Brna, je způsobena dílem dopravní infrastrukturou, dílem dopravním chováním lidí, které je však významně ovlivněno dostupným dopravním systémem.

Cílem kampaně Jezdím pro Brno je ukázat lidem žijícím v Brně možnosti, kterými mohou naplňovat své dopravní potřeby uvnitř města. Díky kampani se Brňanky a Brňané dozvědí o možnostech dopravy ve městě, jejich zdravotních výhodách, environmentální šetrnosti a finanční výhodnosti. Konečným cílem projektu je přispět ke zlepšení brněnského ovzduší skrze změnu dopravního chování obyvatel Brna.

Kampaň organizuje Statutární město Brno prostřednictvím své příspěvkové organizace Zoo Brno a stanice zájmových činností, Středisko ekologické výchovy Hlídka. Administrativní název projektu je "Dopravuj se čistě - vzdělání a změna dopravního chování obyvatel Brna." Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.

Kontakt

jezdimprobrno@gmail.com

Pro média

Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.