Carsharing: Jak se sdílejí auta?

infografika

Sdílení aut neboli carsharing je jedním z řešení nedostatečné kapacity parkovacích míst. A neprofituje z něj pouze veřejný prostor. Těm, kteří auto využívají jen někdy, šetří peníze i čas. Jak systém funguje?

Sdílení aut není nový koncept. Historicky první carsharing byl zaveden v roce 1948 ve švýcarském Curychu. Jeho myšlenka byla jednoduchá – pokud si nemůžete dovolit auto, sdílejte ho. Od sedmdesátých let vznikaly carsharingové firmy i v jiných zemích, většina z nich však vydržela pouze několik let. Důvodem bylo často špatné plánování a finanční řízení, nedostatečný marketing i nízký počet zájemců.

Od devadesátých let si carsharing nachází své příznivce. Počet sdílených aut a jejich uživatelů každoročně stoupá. Poskytovatelé carsharingu se objevují v dalších a dalších městech. V roce 2013 byly po celém světě registrovány 2 miliony uživatelů a odhad je, že v roce 2020 jich bude šestkrát tolik.

V Brně vznikl první carsharing v roce 2003 jako aktivita několika nadšenců. Založili si sdružení, jeden z členů mu prodal své auto a sdílení mohlo začít. Zpočátku se jednalo spíš o komunitní záležitost. Uživatelé se navzájem znali a klíčky od auta si předávali osobně. S rozšiřujícím se počtem zájemců rostl počet aut i kvalita nabízených služeb. V současné době v Brně fungují tři poskytovatelé carsharingu. Dohromady mají 45 vozidel a 700 klientů, kteří ve sdílených autech ročně najezdí kolem 700 tisíc kilometrů.

U všech brněnských poskytovatelů platíte za projeté kilometry a hodiny, kdy máte auto půjčené. Palivo je zahrnuto v ceně. Přesná cena se liší od typu půjčeného automobilu nebo zvoleného tarifu. Někde se platí drobný měsíční poplatek, jinde vstupní vratná kauce anebo záloha před každým vypůjčením. Vyúčtování probíhá buď měsíčně fakturou, nebo se peníze strhávají z předplaceného kreditu ihned po ukončení jízdy. Předávání klíčků z ruky do ruky je již minulostí. Auta se odemykají čipovou kartou, přes aplikaci v mobilu nebo je na dálku odemkne dispečer.

Jednotlivá auta jsou v Brně rozdělena do zón a mají v sobě zabudovanou GPS. Auto není třeba vracet na přesně určené místo, stačí zaparkovat ve vymezené zóně. Uživatel, který si auto půjčuje po vás, jeho polohu snadno zjistí online. Pokud bydlíte v místě, které nespadá do žádné zóny, a sdílená auta se ve vašem okolí nevyskytují, je možné kontaktovat vybraného poskytovatele. Zóny jsou rozšiřovány dle potřeb uživatelů.

Jízda sdíleným autem vychází v porovnání s cenou paliva, které byste spálili za stejnou cestu vlastním automobilem, pochopitelně dráž. Ekonomická výhodnost carsharingu se projeví, když ke každé jízdě připočítáme další náklady spojené s vlastněním auta: koupě auta, havarijní pojištění, pravidelný servis, nákup letních a zimních pneumatik, nárazové opravy, výměna brzdových destiček atd. Nejde však jen o náklady spojené s údržbou auta. Carsharing šetří čas a nervy. Starosti o zmíněné úkony řeší poskytovatel, uživatelé mají za auto zodpovědnost pouze v čase jeho půjčení.

Obecně se uvádí, že carsharing se finančně vyplatí lidem, kteří autem najezdí do 10 000 km ročně. Záleží však i na dalších faktorech. Pokud máte starší levné auto, kterým jezdíte na chalupu, kde ho necháte celý víkend stát, získáte s carsharingem více pohodlí a ušetříte čas strávený údržbou. Finančně vás ale sdílení bude stát více než vlastnění. Pokud uvažujete o koupi používaného auta v dobrém stavu a plánujete s ním jezdit jednou týdně na návštěvu za rodiči a příležitostně na jednodenní výlety či nákupy, může vám sdílení ušetřit až polovinu nákladů.

Zda je pro vás carsharing finančně výhodný, zjistíte pomocí kalkulačky umístěné na webových stránkách jednotlivých poskytovatelů. Po zadání údajů, jako jsou cena a stáří auta, spotřeba či roční nájezd vám kalkulačka spočítá, na kolik vás přijde jeden kilometr s vlastním autem a kolik kilometrů byste za stejnou cenu najezdili s carsharingem. Přemýšlíte-li o koupi auta nebo vám před domem jedno stojí, zvažte, zda by pro vás nebylo výhodnější ho sdílet. Carsharing má potenciál uspokojit potřeby širokého spektra lidí, možná i ty vaše.

Přečtěte si příběhy tří rodin carsharing užívající.

Chystáme pro vás

zc

Nízkoemisní zóny v Brně?

Nízkoemisní zóny jsou vymezená území, která omezují vjezd aut podle hodnot jejich emisí. Starší vozy s vysokými emisemi mají do takové zóny vjezd zakázán. Důvodem je snaha o zlepšení ovzduší a životního prostředí v dané lokalitě.

Pá, 12/30/2016 - 10:51

carsharing

Sdílet automobil není ostuda, ale volba

Stěhování, velký nákup, odvoz babičky k lékaři. Každý z nás někdy potřebuje auto. Pravidelný servis, nárazové opravy nebo platbu pojištění ale všichni řešit nemusejí. Stále více lidí upouští od vlastnění auta a přenechává starosti o jeho údržbu jiným.

St, 12/07/2016 - 00:15

Kounicova

Věděli jste že? Pět zajímavostí z brněnské motorové dopravy

Carsharing, rychlost dopravy autem, dopravní nehody, znečištění ovzduší a průměrná obsazenost auta v Brně - vše uvnitř.

Út, 10/11/2016 - 15:36

Kateřina

Kateřina Tučková: Nejraději chodím pěšky. Mám čas si město užít

Spisovatelka Kateřina Tučková žije v Brně a v Praze. K Brnu má ale stále blíž, studovala zde střední a vysokou školu. V Brně a na jižní Moravě se také odehrává děj jejího prvního velkého románu – Vyhnání Gerty Schnirch (2009). Potěšilo nás, když jsme zjistili, že nejoblíbenějším Katčiným dopravním prostředkem je „pěškobus“. Na tohle téma jsme jí také položili několik otázek.

Út, 10/04/2016 - 12:57

Česká.

O původu druhu chodec

„Co je to za pěší zónu, když musím každou chvíli uskakovat šalině, taxíku nebo debilovi na kole?!“ ozývají se často rozhořčené hlasy chodců používajících páteř brněnské pěší zóny, Masarykovu ulici.

Út, 09/20/2016 - 11:33

Označení parkovací zóny.

Rezidentní parkování v Brně

Zefektivnění využití parkovacích míst, ulehčení života s automobilem lidem žijícím v Brně, zvýšení bezpečnosti a kultivace kultury živelného parkování. Tyto výhody přinese nejprve do Brna-středu projekt rezidentního parkování, který bude postupně zaváděn od roku 2017.

Út, 09/13/2016 - 11:34

René Rudzan

Tramvaják Renda: Ne zbrklosti, ano ohleduplnosti

René Rudzan alias Tramvaják Renda patří k nejznámějším brněnským řidičům tramvají. „Za madlem“ sedí už 21 let a z práce si udělal poslání. Dokumentuje své jízdy na videu – to nejzajímavější můžete najít na jeho YouTube kanálu. Chtěli byste se podívat na brněnskou dopravu očima řidiče tramvaje? Máte možnost.

Út, 09/06/2016 - 14:14

Parkování

Desatero jízdy autem ve městě

Jak jezdit autem po městě a přitom prospět i ostatním? Pro začátek se stačí držet deseti jednoduchých zásad.

Út, 08/30/2016 - 15:01

Irští gentlemani s jízdními koly.

Desatero jízdy na kole a koloběžce ve městě

Připravili jsme pro vás několik rad, jak jezdit po Brně na kole a na co nezapomenout. Do velké míry jsme se inspirovali cyklistickou etiketou, která se nedávno zrodila u kolegů v Praze. Všechny body níže platí i pro jízdu na koloběžce, která je z pohledu zákona stejná jako jízdní kolo. Jdeme na to.

St, 08/17/2016 - 22:45

Jízda na kole prospívá Brnu

Děkujeme, že jezdíte na kole! Co přináší cyklodoprava Brnu

Mnoho západních měst se tváří v tvář problémům motorové dopravy obrací k cyklodopravě jako řešení. Jaké výhody cyklodoprava městu přináší?

St, 08/17/2016 - 16:04

Když autem, tak s Waze. Nejlepší navigace (nejen) pro Brno

Proč dnes navigaci Waze užívá 10x více lidí, než před dvěma roky? Protože tak vyzrají na dopravu. Přečtěte si více, jak vám chytrá aplikace zdarma může usnadnit život s autem v Brně.

St, 08/03/2016 - 17:56

Jak funguje kalkulačka?

Jak počítáme utracené peníze, naježděné kilometry, spálené kalorie, naběhané maratony? Zjistěte vše o tom, jak funguje naše kalkulačka.

Čt, 06/09/2016 - 14:28

Zůstaňte v obraze

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a neuteče vám žádná novinka v brněnské dopravě.

Město Brno a lidé v něm žijící úpí pod jhem kolon, znečištěného ovzduší a mnohdy zablokovaných ulic motorovou dopravou. Neuspokojivá dopravní situace, která postihuje fyzické i duševní zdraví obyvatel Brna, je způsobena dílem dopravní infrastrukturou, dílem dopravním chováním lidí, které je však významně ovlivněno dostupným dopravním systémem.

Cílem kampaně Jezdím pro Brno je ukázat lidem žijícím v Brně možnosti, kterými mohou naplňovat své dopravní potřeby uvnitř města. Díky kampani se Brňanky a Brňané dozvědí o možnostech dopravy ve městě, jejich zdravotních výhodách, environmentální šetrnosti a finanční výhodnosti. Konečným cílem projektu je přispět ke zlepšení brněnského ovzduší skrze změnu dopravního chování obyvatel Brna.

Kampaň organizuje Statutární město Brno prostřednictvím své příspěvkové organizace Zoo Brno a stanice zájmových činností, Středisko ekologické výchovy Hlídka. Administrativní název projektu je "Dopravuj se čistě - vzdělání a změna dopravního chování obyvatel Brna." Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.

Kontakt

jezdimprobrno@gmail.com

Pro média

Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.