Sdílet automobil není ostuda, ale volba

carsharing

Stěhování, velký nákup, odvoz babičky k lékaři. Každý z nás někdy potřebuje auto. Pravidelný servis, nárazové opravy nebo platbu pojištění ale všichni řešit nemusejí. Stále více lidí upouští od vlastnění auta a přenechává starosti o jeho údržbu jiným.

Libor Šupler a jeho rodina začali carsharing využívat před šesti lety. Měli dvě malé děti a poruchové auto, které využívali jednou dvakrát týdně. Každá další oprava znamenala pro mladou rodinu nepříjemný výdaj. Když mu navíc automechanik řekl, že s autem musí jezdit minimálně třikrát týdně, aby se projelo, uvědomil si, že takhle to nechce.

V té době v Brně fungoval jeden provozovatel carsharingu a uživatelů bylo pouze několik desítek. Klíčky od auta si předávali osobně z ruky do ruky a za autem se muselo po městě cestovat. „Nebylo to pro každého, zvonit na cizího člověka a čekat, až vám klíčky přinese. Za těch šest let se ale celá služba neuvěřitelně zpříjemnila a uživatelsky zjednodušila. Dnes si auto objednám online, odemknu ho kartou. Auta jsou nová a čistá,“ popisuje Libor, který si pochvaluje i rozmanitost vozového parku. „Když potřebuji jet s manželkou na nákup a děti zůstávají doma, vezmeme si malé auto. Když nás jede všech pět, máme spoustu věcí a převážíme kola, můžeme použít tranzit. Nejsme fixováni na jeden typ auta.“

S carsharingem je spojeno větší plánování, ale na to je Liborova rodina se třemi dětmi zvyklá. Libor to považuje spíš za výhodu, protože jednotlivé cesty autem jsou pak smysluplnější. Velké množství věcí se podle něj dá vyřídit na kole, pěšky nebo městskou hromadnou dopravou. Navíc díky rostoucímu počtu sdílených aut většinou není problém sehnat auto i bez předchozího plánování.

Cena každé jízdy vlastním automobilem se neskládá pouze z projetého paliva. Je třeba k ní připočítat i další výdaje spojené s vlastněním auta. „Celé je to psychologické. Někdo by si třeba pomyslel, že tři a půl tisíce za auto na pár dní je strašně moc. My jsme si řekli, že nás to za rok bude několik desítek tisíc stát, a nepláčeme nad každou jízdou. Spočítali jsme si, že je to výhodnější. Strašně nás osvobozuje tu věc nemít,“ vysvětluje Soňa Filipová, jak s manželem přistupují k platbám za jednotlivé jízdy se sdíleným autem. Sonina rodina začala carsharing využívat zhruba před rokem, kdy se vrátili do České republiky po pětiletém pobytu v Irsku. V zahraničí museli kvůli špatné dostupnosti služeb používat auto každý den. V Brně bydlí v širším centru a všechny běžné pochůzky obstarávají MHD nebo pěšky. Auto využívají hlavně na výlety mimo město. Častý argument, že je dobré mít vlastní auto pro případ mimořádných situací, Soňa odbývá s tím, že v akutních případech je vždy možnost zavolat taxi.

Čerstvým uživatelem carsharingu je Adam Vodička. „Přibližně jednou týdně potřebujeme vyjet za Brno. Máme malého potomka a jezdit s ním, kočárkem a všemi potřebnými věcmi třemi různými autobusy jsou galeje,“ vysvětluje, proč se s partnerkou rozhodli pro sdílení aut, a dodává, že finančně se jim to vyplatí: „Kalkulovali jsme v horizontu čtyř let. Když jsme započítali nákup auta v hodnotě přibližně 200 ­000 Kč, povinné ručení, havarijní pojištění, pravidelné výměny provozních kapalin, nutné servisní úkony, jako je výměna brzdových destiček a kotoučů, či nákupy zimních a letních pneumatik, vycházelo by nás vlastnění auta asi na 6 300 Kč měsíčně. A to za předpokladu, že se na něm nic neporouchá. Carsharing v nejlevnější variantě nás vyjde se stejným počtem kilometrů zhruba na 1 700 Kč.“

Chystáme pro vás

zc

Nízkoemisní zóny v Brně?

Nízkoemisní zóny jsou vymezená území, která omezují vjezd aut podle hodnot jejich emisí. Starší vozy s vysokými emisemi mají do takové zóny vjezd zakázán. Důvodem je snaha o zlepšení ovzduší a životního prostředí v dané lokalitě.

Pá, 12/30/2016 - 10:51

infografika

Carsharing: Jak se sdílejí auta?

Sdílení aut neboli carsharing je jedním z řešení nedostatečné kapacity parkovacích míst. A neprofituje z něj pouze veřejný prostor. Těm, kteří auto využívají jen někdy, šetří peníze i čas. Jak systém funguje?

St, 12/07/2016 - 00:09

Kounicova

Věděli jste že? Pět zajímavostí z brněnské motorové dopravy

Carsharing, rychlost dopravy autem, dopravní nehody, znečištění ovzduší a průměrná obsazenost auta v Brně - vše uvnitř.

Út, 10/11/2016 - 15:36

Kateřina

Kateřina Tučková: Nejraději chodím pěšky. Mám čas si město užít

Spisovatelka Kateřina Tučková žije v Brně a v Praze. K Brnu má ale stále blíž, studovala zde střední a vysokou školu. V Brně a na jižní Moravě se také odehrává děj jejího prvního velkého románu – Vyhnání Gerty Schnirch (2009). Potěšilo nás, když jsme zjistili, že nejoblíbenějším Katčiným dopravním prostředkem je „pěškobus“. Na tohle téma jsme jí také položili několik otázek.

Út, 10/04/2016 - 12:57

Česká.

O původu druhu chodec

„Co je to za pěší zónu, když musím každou chvíli uskakovat šalině, taxíku nebo debilovi na kole?!“ ozývají se často rozhořčené hlasy chodců používajících páteř brněnské pěší zóny, Masarykovu ulici.

Út, 09/20/2016 - 11:33

Označení parkovací zóny.

Rezidentní parkování v Brně

Zefektivnění využití parkovacích míst, ulehčení života s automobilem lidem žijícím v Brně, zvýšení bezpečnosti a kultivace kultury živelného parkování. Tyto výhody přinese nejprve do Brna-středu projekt rezidentního parkování, který bude postupně zaváděn od roku 2017.

Út, 09/13/2016 - 11:34

René Rudzan

Tramvaják Renda: Ne zbrklosti, ano ohleduplnosti

René Rudzan alias Tramvaják Renda patří k nejznámějším brněnským řidičům tramvají. „Za madlem“ sedí už 21 let a z práce si udělal poslání. Dokumentuje své jízdy na videu – to nejzajímavější můžete najít na jeho YouTube kanálu. Chtěli byste se podívat na brněnskou dopravu očima řidiče tramvaje? Máte možnost.

Út, 09/06/2016 - 14:14

Parkování

Desatero jízdy autem ve městě

Jak jezdit autem po městě a přitom prospět i ostatním? Pro začátek se stačí držet deseti jednoduchých zásad.

Út, 08/30/2016 - 15:01

Irští gentlemani s jízdními koly.

Desatero jízdy na kole a koloběžce ve městě

Připravili jsme pro vás několik rad, jak jezdit po Brně na kole a na co nezapomenout. Do velké míry jsme se inspirovali cyklistickou etiketou, která se nedávno zrodila u kolegů v Praze. Všechny body níže platí i pro jízdu na koloběžce, která je z pohledu zákona stejná jako jízdní kolo. Jdeme na to.

St, 08/17/2016 - 22:45

Jízda na kole prospívá Brnu

Děkujeme, že jezdíte na kole! Co přináší cyklodoprava Brnu

Mnoho západních měst se tváří v tvář problémům motorové dopravy obrací k cyklodopravě jako řešení. Jaké výhody cyklodoprava městu přináší?

St, 08/17/2016 - 16:04

Když autem, tak s Waze. Nejlepší navigace (nejen) pro Brno

Proč dnes navigaci Waze užívá 10x více lidí, než před dvěma roky? Protože tak vyzrají na dopravu. Přečtěte si více, jak vám chytrá aplikace zdarma může usnadnit život s autem v Brně.

St, 08/03/2016 - 17:56

Jak funguje kalkulačka?

Jak počítáme utracené peníze, naježděné kilometry, spálené kalorie, naběhané maratony? Zjistěte vše o tom, jak funguje naše kalkulačka.

Čt, 06/09/2016 - 14:28

Zůstaňte v obraze

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a neuteče vám žádná novinka v brněnské dopravě.

Město Brno a lidé v něm žijící úpí pod jhem kolon, znečištěného ovzduší a mnohdy zablokovaných ulic motorovou dopravou. Neuspokojivá dopravní situace, která postihuje fyzické i duševní zdraví obyvatel Brna, je způsobena dílem dopravní infrastrukturou, dílem dopravním chováním lidí, které je však významně ovlivněno dostupným dopravním systémem.

Cílem kampaně Jezdím pro Brno je ukázat lidem žijícím v Brně možnosti, kterými mohou naplňovat své dopravní potřeby uvnitř města. Díky kampani se Brňanky a Brňané dozvědí o možnostech dopravy ve městě, jejich zdravotních výhodách, environmentální šetrnosti a finanční výhodnosti. Konečným cílem projektu je přispět ke zlepšení brněnského ovzduší skrze změnu dopravního chování obyvatel Brna.

Kampaň organizuje Statutární město Brno prostřednictvím své příspěvkové organizace Zoo Brno a stanice zájmových činností, Středisko ekologické výchovy Hlídka. Administrativní název projektu je "Dopravuj se čistě - vzdělání a změna dopravního chování obyvatel Brna." Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.

Kontakt

jezdimprobrno@gmail.com

Pro média

Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.