Desatero jízdy na kole a koloběžce ve městě

Irští gentlemani s jízdními koly.

Připravili jsme pro vás několik rad, jak jezdit po Brně na kole a na co nezapomenout. Do velké míry jsme se inspirovali cyklistickou etiketou, která se nedávno zrodila u kolegů v Praze. Všechny body níže platí i pro jízdu na koloběžce, která je z pohledu zákona stejná jako jízdní kolo. Jdeme na to.

1. Jsem vidět – používám světla

Víte, jak poznáte ve tmě ninja-cyklistu? Nijak! Není totiž vůbec vidět. Mít na kole dobré osvětlení je velmi rozumná věc, ať už na cyklostezce nebo ve smíšeném provozu s automobily. Díky světlům vás mohou ostatní vidět, když vás nevidí, snadno vás srazí. To nechcete. Důležité je mít jak přední, tak zadní světlo. Přední světlo lidé často opomíjejí, ale jen díky němu vás může člověk za volantem v křižovatce po setmění vidět.

2. Udržuji kolo v dobrém stavu

Tak určitě, hlavně aby brzdilo. Ze zákona máte mít dvě brzdy na sobě nezávislé a je to dobrý nápad. Když nezastavíte sami, tak vás zastaví zeď nebo karoserie vozu.

3. Mám spolehlivý zámek a umím ho používat

Pokud si zamykáte kolo na ulici, třeba i jen na chvíli, je kvalitní zámek nezbytnost. Pořiďte si pořádný zámek typu podkova nebo skládací metr a je dost pravděpodobné, že vám kolo dlouhé roky neukradnou, pokud vůbec. Kolo zamykáme ideálně za rám a přední nebo zadní kolo k pevnému předmětu, v Brně často k zábradlí, když se poštěstí, tak i ke stojanu. Stromy nechte žít.

4. Dodržuji pravidla silničního provozu

Ne asi. Třeba jízda na červenou je proti pravidlům. Jízda pod parou také. Na přechodu dáváte přednost pěším. Nejezdíte po chodníku. Usmíváte se a jdete dobrým příkladem. Nejsme vory v zakoně!

5. Nenechám se zbytečně utlačovat – vymezuji si svůj prostor

Dveřní zónu znáte? Jedete podél zaparkovaných aut, člověk za volantem s deficitem pozornosti a ohleduplnosti otevře dveře auta a vy letíte do nebíčka. Takto ne. Vymezte si svůj prostor a v nebezpečné situaci jeďte klidně středem pruhu. Třeba podél tramvajového ostrůvku, kde by vedle vás nezbylo dostatek místa pro bezpečné předjetí automobilem, jeďte středem a ochraňte se tak před nebezpečným předjíždějím na drc.

6. Chovám se předvídatelně, snažím se předvídat (ukazuji směr, nekličkuji mezi auty…)

Před změnou směru jízdy zřetelně rukou ukažte, že to máte v úmyslu. Pokuste se o oční kontakt s člověkem za volantem. Nedělejte náhlé a nepředvídatelné změny směru jízdy. Snažte se být čitelní a a předvídatelní pro ostatní lidi na pozemní komunikaci. To je nejlepší prevence kolizí a šlamastyk.

7. Pohybuji-li se mezi chodci, přizpůsobuji svou rychlost

Jasně, že ne na chodníku, kde vůbec nejezdíte. Ale třeba v pěší zóně, na cyklostezce sdílené s pěšími se na kole mezi chodci pohybujete. Pěší jsou v provozu stejně zranitelní jako vy, nikdo z nás nemá kolem sebe tunu chránící karoserie. Takže pokud to situace vyžaduje, zpomalím, dávám pozor a jsem ohleduplný vůči pěším.

8. Zvonek používám s rozmyslem, nelekám lidi

Zvonek, skvělý vynález. V Nizozemsku si zvykli na demonstracích házet zvonky po politicích. Jinak vám zvonek může uvolnit cestu třeba na cyklostezce. Když používám zvonek s rozmyslem, tak zvoním již z delší vzdálenosti, aby měli lidé přede mnou čas a prostor se přizpůsobit. Když někomu zazvoníte za zády, tak jej nejen polekáte, ale šance, že neuhne správným směrem, ale skočí vám pod kolo, je asi 50 %.

9. Nové trasy promýšlím dopředu, u známých nepolevuji v ostražitosti

Asi nikdo nechce jezdit na kole po silnici, kde každý den projede 30 000 aut, to je trochu moc. Je rozumné si naplánovat cestu doma od počítače a vytyčit si ji po klidnějších komunikacích, vzácně i po cyklostezkách.

10. Naschvály neoplácím. Laskavost odměňuji poděkováním, zamáváním nebo úsměvem

Jsme ohleduplní, laskaví, odpouštějící. Když narazím na agresivního hlupce za volantem, nenechám si tím zkazit den a co nejrychleji jej pustím z hlavy. Případné ohrožení řeším s Policií ČR, nejsme v Afghánistánu a mstít se nebudeme. To spíše na silnici potkáte laskavé lidi za volantem, které za dobrý skutek odměňte úsměvem, gestem, vděkem.

Chystáme pro vás

zc

Nízkoemisní zóny v Brně?

Nízkoemisní zóny jsou vymezená území, která omezují vjezd aut podle hodnot jejich emisí. Starší vozy s vysokými emisemi mají do takové zóny vjezd zakázán. Důvodem je snaha o zlepšení ovzduší a životního prostředí v dané lokalitě.

Pá, 12/30/2016 - 10:51

carsharing

Sdílet automobil není ostuda, ale volba

Stěhování, velký nákup, odvoz babičky k lékaři. Každý z nás někdy potřebuje auto. Pravidelný servis, nárazové opravy nebo platbu pojištění ale všichni řešit nemusejí. Stále více lidí upouští od vlastnění auta a přenechává starosti o jeho údržbu jiným.

St, 12/07/2016 - 00:15

infografika

Carsharing: Jak se sdílejí auta?

Sdílení aut neboli carsharing je jedním z řešení nedostatečné kapacity parkovacích míst. A neprofituje z něj pouze veřejný prostor. Těm, kteří auto využívají jen někdy, šetří peníze i čas. Jak systém funguje?

St, 12/07/2016 - 00:09

Kounicova

Věděli jste že? Pět zajímavostí z brněnské motorové dopravy

Carsharing, rychlost dopravy autem, dopravní nehody, znečištění ovzduší a průměrná obsazenost auta v Brně - vše uvnitř.

Út, 10/11/2016 - 15:36

Kateřina

Kateřina Tučková: Nejraději chodím pěšky. Mám čas si město užít

Spisovatelka Kateřina Tučková žije v Brně a v Praze. K Brnu má ale stále blíž, studovala zde střední a vysokou školu. V Brně a na jižní Moravě se také odehrává děj jejího prvního velkého románu – Vyhnání Gerty Schnirch (2009). Potěšilo nás, když jsme zjistili, že nejoblíbenějším Katčiným dopravním prostředkem je „pěškobus“. Na tohle téma jsme jí také položili několik otázek.

Út, 10/04/2016 - 12:57

Česká.

O původu druhu chodec

„Co je to za pěší zónu, když musím každou chvíli uskakovat šalině, taxíku nebo debilovi na kole?!“ ozývají se často rozhořčené hlasy chodců používajících páteř brněnské pěší zóny, Masarykovu ulici.

Út, 09/20/2016 - 11:33

Označení parkovací zóny.

Rezidentní parkování v Brně

Zefektivnění využití parkovacích míst, ulehčení života s automobilem lidem žijícím v Brně, zvýšení bezpečnosti a kultivace kultury živelného parkování. Tyto výhody přinese nejprve do Brna-středu projekt rezidentního parkování, který bude postupně zaváděn od roku 2017.

Út, 09/13/2016 - 11:34

René Rudzan

Tramvaják Renda: Ne zbrklosti, ano ohleduplnosti

René Rudzan alias Tramvaják Renda patří k nejznámějším brněnským řidičům tramvají. „Za madlem“ sedí už 21 let a z práce si udělal poslání. Dokumentuje své jízdy na videu – to nejzajímavější můžete najít na jeho YouTube kanálu. Chtěli byste se podívat na brněnskou dopravu očima řidiče tramvaje? Máte možnost.

Út, 09/06/2016 - 14:14

Parkování

Desatero jízdy autem ve městě

Jak jezdit autem po městě a přitom prospět i ostatním? Pro začátek se stačí držet deseti jednoduchých zásad.

Út, 08/30/2016 - 15:01

Jízda na kole prospívá Brnu

Děkujeme, že jezdíte na kole! Co přináší cyklodoprava Brnu

Mnoho západních měst se tváří v tvář problémům motorové dopravy obrací k cyklodopravě jako řešení. Jaké výhody cyklodoprava městu přináší?

St, 08/17/2016 - 16:04

Když autem, tak s Waze. Nejlepší navigace (nejen) pro Brno

Proč dnes navigaci Waze užívá 10x více lidí, než před dvěma roky? Protože tak vyzrají na dopravu. Přečtěte si více, jak vám chytrá aplikace zdarma může usnadnit život s autem v Brně.

St, 08/03/2016 - 17:56

Jak funguje kalkulačka?

Jak počítáme utracené peníze, naježděné kilometry, spálené kalorie, naběhané maratony? Zjistěte vše o tom, jak funguje naše kalkulačka.

Čt, 06/09/2016 - 14:28

Zůstaňte v obraze

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a neuteče vám žádná novinka v brněnské dopravě.

Město Brno a lidé v něm žijící úpí pod jhem kolon, znečištěného ovzduší a mnohdy zablokovaných ulic motorovou dopravou. Neuspokojivá dopravní situace, která postihuje fyzické i duševní zdraví obyvatel Brna, je způsobena dílem dopravní infrastrukturou, dílem dopravním chováním lidí, které je však významně ovlivněno dostupným dopravním systémem.

Cílem kampaně Jezdím pro Brno je ukázat lidem žijícím v Brně možnosti, kterými mohou naplňovat své dopravní potřeby uvnitř města. Díky kampani se Brňanky a Brňané dozvědí o možnostech dopravy ve městě, jejich zdravotních výhodách, environmentální šetrnosti a finanční výhodnosti. Konečným cílem projektu je přispět ke zlepšení brněnského ovzduší skrze změnu dopravního chování obyvatel Brna.

Kampaň organizuje Statutární město Brno prostřednictvím své příspěvkové organizace Zoo Brno a stanice zájmových činností, Středisko ekologické výchovy Hlídka. Administrativní název projektu je "Dopravuj se čistě - vzdělání a změna dopravního chování obyvatel Brna." Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.

Kontakt

jezdimprobrno@gmail.com

Pro média

Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.