Děkujeme, že jezdíte na kole! Co přináší cyklodoprava Brnu

Jízda na kole prospívá Brnu

Každé ráno usednete na kolo a podél popojíždějících kolon aut na něm šlapete do práce. Odpoledne se stavíte v obchodě, nákup hodíte do batohu nebo košíku a užíváte si pozvolnou jízdu domů. Večer se na kole svezete do kina nebo na návštěvu k babičce. Jízdní kolo je běžnou součástí vašeho života. Ani si neuvědomujete, že jeho užíváním si zlepšujete fyzické i duševní zdraví a velkou měrou přispíváte k lepšímu fungování města.

V pomyslném plánu mobility z roku 1995 stanovilo město Brno maximální možnou hranici, které může dosáhnout osobní automobilová doprava na dělbě dopravní práce ve městě, na 40 %. Počítalo také s navýšením počtu lidí na kolech (max. na 5 %). U prvního typu dopravy do rozvoje infrastruktury hojně investovalo, v druhém případě jen minimálně. Výsledkem jsou pomalu popojíždějící kolony, ulice přeplněné parkujícími auty, hluk a znečištěné ovzduší. Překročení horní hranice podílu automobilů se nezadržitelně blíží.

Automobil, který měl do měst přinést život a pohyb, se stal obětí vlastního úspěchu. Tehdejší vedení města nepočítalo s neefektivním využíváním automobilů, kterému čelíme dnes. Ve dvou autech se průměrně přepravují pouze tři lidé. Řada měst již pochopila, že je potřeba investovat do rozvoje cykloinfrastruktury. Z podpory nejslabších účastníků dopravy, lidí na kolech a pěších, profitují všichni. Řidiči automobilů, lidé používající MHD i podnikatelé. Jízda na kole prospívá veřejnému prostoru, životnímu prostředí, městskému i státnímu rozpočtu.

Šetříte veřejný prostor a finance Brnu

Rozvoj cykloinfrastruktury odlehčuje veřejnému rozpočtu. Nejde jen o to, že výstavba cyklostezek je levnější, protože jsou konstruovány na menší zátěž. Jízdou na kole méně opotřebováváte stávající silnice a snižujete náklady na jejich opravu. Síť bezpečných cykloopatření má potenciál přilákat k jízdě na kole více lidí. Ti svým způsobem dopravy ulehčí ranním a odpoledním zácpám. Doprava bude plynulejší, lidé v motorových vozidlech uspoří tolik drahocenný čas.

Jezdí-li do práce i Vaši kolegové a kolegyně, víte, že na jednom parkovacím místě pro auto, vás s kolem hravě zaparkuje osm. Parkování kol je minimálně 4x prostorově efektivnější než parkování aut. Pokud započítáme prostorové nároky na provoz v ulicích, dostáváme se k ještě vyšším číslům. Bicykly dokáží na stejném prostoru přepravit 7x víc lidí než automobily.

Zvyšujete tržby drobným podnikatelům

Výstavba cyklostezek je někdy spojena s redukcí parkovacích míst a obavou podnikatelů ze snížení tržeb. Lidé na kolech sice zpravidla nakupují v menším množství, než lidé přijíždějíci auty, ale nakupují častěji. Příjemné živé ulice s dobrými podmínkami pro cyklisty a pěší nemají na tržby negativní vliv, naopak je dokáží zvýšit.

Prospíváte svému i věřejnému zdraví

Pohybem na kole spalujete stovky kalorií. Získáváte čas, který byste strávili ve fitku doháněním nedostatku pohybu, a státnímu rozpočtu šetříte tisíce korun ročně. Česká republika je podle OECD jednou z nejobéznějších zemí. I půlhodina aktivního pohybu na kole denně dokáže snížit rizika obezity, srdečních onemocnění a u mužů i riziko cukrovky. Při jízdě na kole nevypouštíte emise a způsobujete pouze minimální hluk. Pravidelná jízda na kole chrání Vaše i veřejné zdraví a snižuje výdaje státu v oblasti zdravotnictví.

Ať už jezdíte po Brně výhradně na kole nebo jej kombinujete s chůzí, MHD či jízdou se sdíleným automobilem, prokazujete městu velkou službu. Děkujeme, že jezdíte na kole! Děkujeme, že jezdíte pro Brno!

Chystáme pro vás

zc

Nízkoemisní zóny v Brně?

Nízkoemisní zóny jsou vymezená území, která omezují vjezd aut podle hodnot jejich emisí. Starší vozy s vysokými emisemi mají do takové zóny vjezd zakázán. Důvodem je snaha o zlepšení ovzduší a životního prostředí v dané lokalitě.

Pá, 12/30/2016 - 10:51

carsharing

Sdílet automobil není ostuda, ale volba

Stěhování, velký nákup, odvoz babičky k lékaři. Každý z nás někdy potřebuje auto. Pravidelný servis, nárazové opravy nebo platbu pojištění ale všichni řešit nemusejí. Stále více lidí upouští od vlastnění auta a přenechává starosti o jeho údržbu jiným.

St, 12/07/2016 - 00:15

infografika

Carsharing: Jak se sdílejí auta?

Sdílení aut neboli carsharing je jedním z řešení nedostatečné kapacity parkovacích míst. A neprofituje z něj pouze veřejný prostor. Těm, kteří auto využívají jen někdy, šetří peníze i čas. Jak systém funguje?

St, 12/07/2016 - 00:09

Kounicova

Věděli jste že? Pět zajímavostí z brněnské motorové dopravy

Carsharing, rychlost dopravy autem, dopravní nehody, znečištění ovzduší a průměrná obsazenost auta v Brně - vše uvnitř.

Út, 10/11/2016 - 15:36

Kateřina

Kateřina Tučková: Nejraději chodím pěšky. Mám čas si město užít

Spisovatelka Kateřina Tučková žije v Brně a v Praze. K Brnu má ale stále blíž, studovala zde střední a vysokou školu. V Brně a na jižní Moravě se také odehrává děj jejího prvního velkého románu – Vyhnání Gerty Schnirch (2009). Potěšilo nás, když jsme zjistili, že nejoblíbenějším Katčiným dopravním prostředkem je „pěškobus“. Na tohle téma jsme jí také položili několik otázek.

Út, 10/04/2016 - 12:57

Česká.

O původu druhu chodec

„Co je to za pěší zónu, když musím každou chvíli uskakovat šalině, taxíku nebo debilovi na kole?!“ ozývají se často rozhořčené hlasy chodců používajících páteř brněnské pěší zóny, Masarykovu ulici.

Út, 09/20/2016 - 11:33

Označení parkovací zóny.

Rezidentní parkování v Brně

Zefektivnění využití parkovacích míst, ulehčení života s automobilem lidem žijícím v Brně, zvýšení bezpečnosti a kultivace kultury živelného parkování. Tyto výhody přinese nejprve do Brna-středu projekt rezidentního parkování, který bude postupně zaváděn od roku 2017.

Út, 09/13/2016 - 11:34

René Rudzan

Tramvaják Renda: Ne zbrklosti, ano ohleduplnosti

René Rudzan alias Tramvaják Renda patří k nejznámějším brněnským řidičům tramvají. „Za madlem“ sedí už 21 let a z práce si udělal poslání. Dokumentuje své jízdy na videu – to nejzajímavější můžete najít na jeho YouTube kanálu. Chtěli byste se podívat na brněnskou dopravu očima řidiče tramvaje? Máte možnost.

Út, 09/06/2016 - 14:14

Parkování

Desatero jízdy autem ve městě

Jak jezdit autem po městě a přitom prospět i ostatním? Pro začátek se stačí držet deseti jednoduchých zásad.

Út, 08/30/2016 - 15:01

Irští gentlemani s jízdními koly.

Desatero jízdy na kole a koloběžce ve městě

Připravili jsme pro vás několik rad, jak jezdit po Brně na kole a na co nezapomenout. Do velké míry jsme se inspirovali cyklistickou etiketou, která se nedávno zrodila u kolegů v Praze. Všechny body níže platí i pro jízdu na koloběžce, která je z pohledu zákona stejná jako jízdní kolo. Jdeme na to.

St, 08/17/2016 - 22:45

Když autem, tak s Waze. Nejlepší navigace (nejen) pro Brno

Proč dnes navigaci Waze užívá 10x více lidí, než před dvěma roky? Protože tak vyzrají na dopravu. Přečtěte si více, jak vám chytrá aplikace zdarma může usnadnit život s autem v Brně.

St, 08/03/2016 - 17:56

Jak funguje kalkulačka?

Jak počítáme utracené peníze, naježděné kilometry, spálené kalorie, naběhané maratony? Zjistěte vše o tom, jak funguje naše kalkulačka.

Čt, 06/09/2016 - 14:28

Zůstaňte v obraze

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a neuteče vám žádná novinka v brněnské dopravě.

Město Brno a lidé v něm žijící úpí pod jhem kolon, znečištěného ovzduší a mnohdy zablokovaných ulic motorovou dopravou. Neuspokojivá dopravní situace, která postihuje fyzické i duševní zdraví obyvatel Brna, je způsobena dílem dopravní infrastrukturou, dílem dopravním chováním lidí, které je však významně ovlivněno dostupným dopravním systémem.

Cílem kampaně Jezdím pro Brno je ukázat lidem žijícím v Brně možnosti, kterými mohou naplňovat své dopravní potřeby uvnitř města. Díky kampani se Brňanky a Brňané dozvědí o možnostech dopravy ve městě, jejich zdravotních výhodách, environmentální šetrnosti a finanční výhodnosti. Konečným cílem projektu je přispět ke zlepšení brněnského ovzduší skrze změnu dopravního chování obyvatel Brna.

Kampaň organizuje Statutární město Brno prostřednictvím své příspěvkové organizace Zoo Brno a stanice zájmových činností, Středisko ekologické výchovy Hlídka. Administrativní název projektu je "Dopravuj se čistě - vzdělání a změna dopravního chování obyvatel Brna." Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.

Kontakt

jezdimprobrno@gmail.com

Pro média

Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.