Nízkoemisní zóny v Brně?

zc

Takzvané Low Emissions Zones (LEZ) fungují či vznikají již od devadesátých let v různých zemích po celém světě. Nejvíce jich najdeme v Německu, dále pak například ve Švédsku, Dánsku, Nizozemsku, Japonsku, Velké Británii a dalších vyspělých zemích. V České republice, kde vznik nízkoemisních zón umožňuje zákon z roku 2012 (č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší), však dodnes nevznikla ani jedna, přestože některá města a řada obcí o ně v minulosti měly zájem. Například v Praze vznikaly podklady pro omezení vjezdu aut s vysokými emisemi v celé části Městského okruhu, ale projekt nenalezl podporu městských částí. Klimkovice na Ostravsku chtěly pomocí LEZ omezit tranzitní dopravu zejména kamionů proudících přes obec, aby se vyhnuly placení mýtného na objízdné trase po dálnici. Ani tam se vyhlášení LEZ nakonec nepovedlo.

Také v Brně jsou nízkoemisní zóny spíše hudbou vzdálené budoucnosti. „Zatím připravujeme podklady ke studii proveditelnosti. Je potřeba dobře propočítat, zda by to v Brně vůbec dávalo smysl a mělo přínos pro město. Musíme vyhodnotit, zda by případné zavedení nízkoemisní zóny nemělo neblahý vliv na životní prostředí v jiné části města,“ říká náměstek pro oblast rozvoje města Martin Ander (Zelení) s tím, že na zpracování této studie by město rádo získalo grant od Ministerstva životního prostředí, které se na podobné studie zavázalo uvolnit až 10 milionů korun. Ander zároveň upozorňuje, že by se případné zavedení LEZ nedotklo místních lidí. „Jejich auta by určitě měla výjimku. Rozhodně bychom nedělali žádná drastická asociální opatření, která by místní občany nutila ze dne na den kupovat nová auta. Účelem nízkoemisních zón je naopak místním lidem život zkvalitnit, především pomocí omezení neekologické tranzitní dopravy,“ vysvětluje náměstek.

Velkou překážkou vyhlášení nízkoemisní zóny (nejen) v Brně je problém nedostatku objízdných tras, které by vedly mimo zastavěné území. Vše se odvíjí od dokončení stavby Velkého městského okruhu. Při jeho stavbě je však Brno poněkud ve slepé uličce. Vzhledem k tomu, že se z velké části jedná o státní silnice I. třídy, zodpovídá za jeho výstavbu Ředitelství silnic a dálnic. To je na informace momentálně skoupé. „Otázka předpokládaných termínů jednotlivých částí VMO je v současnosti významně diskutována na úrovni Generálního ředitelství a Ministerstva dopravy. Konečný výstup v podobě potvrzení etapizace jednotlivých částí VMO (vč. potvrzení jejich ekonomické výhodnosti) lze očekávat v termínu září/říjen 2016,“ odpověděl na náš e-mailový dotaz vedoucí úseku výstavby silnic Závodu Brno Tomáš Vyhlídal.

Zatím se Brno snaží alespoň udělat ekologičtější hromadnou dopravu. „Při nákupu autobusů dbáme na jejich ekologičnost. Kupujeme již pouze autobusy na plyn nebo na naftu s nejvyšší certifikací EURO 6 a postupně vyřazujeme starší neekologická vozidla EURO 2 a EURO 3. Do dvou až tří let by měl být celý vozový park městské dopravy vyřešen,“ podotýká Ander. Dalším opatřením pro zlepšení kvality životního prostředí ve městě má být zpoplatnění vjezdu aut do centra města.

Chystáme pro vás

carsharing

Sdílet automobil není ostuda, ale volba

Stěhování, velký nákup, odvoz babičky k lékaři. Každý z nás někdy potřebuje auto. Pravidelný servis, nárazové opravy nebo platbu pojištění ale všichni řešit nemusejí. Stále více lidí upouští od vlastnění auta a přenechává starosti o jeho údržbu jiným.

St, 12/07/2016 - 00:15

infografika

Carsharing: Jak se sdílejí auta?

Sdílení aut neboli carsharing je jedním z řešení nedostatečné kapacity parkovacích míst. A neprofituje z něj pouze veřejný prostor. Těm, kteří auto využívají jen někdy, šetří peníze i čas. Jak systém funguje?

St, 12/07/2016 - 00:09

Kounicova

Věděli jste že? Pět zajímavostí z brněnské motorové dopravy

Carsharing, rychlost dopravy autem, dopravní nehody, znečištění ovzduší a průměrná obsazenost auta v Brně - vše uvnitř.

Út, 10/11/2016 - 15:36

Kateřina

Kateřina Tučková: Nejraději chodím pěšky. Mám čas si město užít

Spisovatelka Kateřina Tučková žije v Brně a v Praze. K Brnu má ale stále blíž, studovala zde střední a vysokou školu. V Brně a na jižní Moravě se také odehrává děj jejího prvního velkého románu – Vyhnání Gerty Schnirch (2009). Potěšilo nás, když jsme zjistili, že nejoblíbenějším Katčiným dopravním prostředkem je „pěškobus“. Na tohle téma jsme jí také položili několik otázek.

Út, 10/04/2016 - 12:57

Česká.

O původu druhu chodec

„Co je to za pěší zónu, když musím každou chvíli uskakovat šalině, taxíku nebo debilovi na kole?!“ ozývají se často rozhořčené hlasy chodců používajících páteř brněnské pěší zóny, Masarykovu ulici.

Út, 09/20/2016 - 11:33

Označení parkovací zóny.

Rezidentní parkování v Brně

Zefektivnění využití parkovacích míst, ulehčení života s automobilem lidem žijícím v Brně, zvýšení bezpečnosti a kultivace kultury živelného parkování. Tyto výhody přinese nejprve do Brna-středu projekt rezidentního parkování, který bude postupně zaváděn od roku 2017.

Út, 09/13/2016 - 11:34

René Rudzan

Tramvaják Renda: Ne zbrklosti, ano ohleduplnosti

René Rudzan alias Tramvaják Renda patří k nejznámějším brněnským řidičům tramvají. „Za madlem“ sedí už 21 let a z práce si udělal poslání. Dokumentuje své jízdy na videu – to nejzajímavější můžete najít na jeho YouTube kanálu. Chtěli byste se podívat na brněnskou dopravu očima řidiče tramvaje? Máte možnost.

Út, 09/06/2016 - 14:14

Parkování

Desatero jízdy autem ve městě

Jak jezdit autem po městě a přitom prospět i ostatním? Pro začátek se stačí držet deseti jednoduchých zásad.

Út, 08/30/2016 - 15:01

Irští gentlemani s jízdními koly.

Desatero jízdy na kole a koloběžce ve městě

Připravili jsme pro vás několik rad, jak jezdit po Brně na kole a na co nezapomenout. Do velké míry jsme se inspirovali cyklistickou etiketou, která se nedávno zrodila u kolegů v Praze. Všechny body níže platí i pro jízdu na koloběžce, která je z pohledu zákona stejná jako jízdní kolo. Jdeme na to.

St, 08/17/2016 - 22:45

Jízda na kole prospívá Brnu

Děkujeme, že jezdíte na kole! Co přináší cyklodoprava Brnu

Mnoho západních měst se tváří v tvář problémům motorové dopravy obrací k cyklodopravě jako řešení. Jaké výhody cyklodoprava městu přináší?

St, 08/17/2016 - 16:04

Když autem, tak s Waze. Nejlepší navigace (nejen) pro Brno

Proč dnes navigaci Waze užívá 10x více lidí, než před dvěma roky? Protože tak vyzrají na dopravu. Přečtěte si více, jak vám chytrá aplikace zdarma může usnadnit život s autem v Brně.

St, 08/03/2016 - 17:56

Jak funguje kalkulačka?

Jak počítáme utracené peníze, naježděné kilometry, spálené kalorie, naběhané maratony? Zjistěte vše o tom, jak funguje naše kalkulačka.

Čt, 06/09/2016 - 14:28

Zůstaňte v obraze

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a neuteče vám žádná novinka v brněnské dopravě.

Město Brno a lidé v něm žijící úpí pod jhem kolon, znečištěného ovzduší a mnohdy zablokovaných ulic motorovou dopravou. Neuspokojivá dopravní situace, která postihuje fyzické i duševní zdraví obyvatel Brna, je způsobena dílem dopravní infrastrukturou, dílem dopravním chováním lidí, které je však významně ovlivněno dostupným dopravním systémem.

Cílem kampaně Jezdím pro Brno je ukázat lidem žijícím v Brně možnosti, kterými mohou naplňovat své dopravní potřeby uvnitř města. Díky kampani se Brňanky a Brňané dozvědí o možnostech dopravy ve městě, jejich zdravotních výhodách, environmentální šetrnosti a finanční výhodnosti. Konečným cílem projektu je přispět ke zlepšení brněnského ovzduší skrze změnu dopravního chování obyvatel Brna.

Kampaň organizuje Statutární město Brno prostřednictvím své příspěvkové organizace Zoo Brno a stanice zájmových činností, Středisko ekologické výchovy Hlídka. Administrativní název projektu je "Dopravuj se čistě - vzdělání a změna dopravního chování obyvatel Brna." Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.

Kontakt

jezdimprobrno@gmail.com

Pro média

Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.