O původu druhu chodec

Česká.

Zamyšlení psané na pěší zóně

 „Co je to za pěší zónu, když musím každou chvíli uskakovat šalině, taxíku nebo debilovi na kole?!“ ozývají se často rozhořčené hlasy chodců používajících páteř brněnské pěší zóny, Masarykovu ulici. Ta představuje nejkratší, a tedy nejfrekventovanější trasu od hlavního vlakového nádraží na hlavní brněnské náměstí. Bohužel tuto trasu v pěší zóně nevyužívají jen chodci, ale také ostatní účastníci brněnské dopravy. Jak zvýšit komfort a bezpečnost chodců, když se jedná primárně o jejich teritorium? Rozhodli jsme se vypravit přímo na místo a měli oči otevřené.

Když v Brně vystoupíte z vlaku a společně s davem dalších chodců se vyvalíte před nádražní budovu, čeká vás první překážka – šalinová multizastávka a noční autobusové rozjezdiště s názvem Hlavní nádraží. Skvělá tréninková dráha pro závodníky v běhu na 110 metrů překážek, ale těm napříč tartanem neprojíždějí zvonící šaliny, žluté autobusy (přezdívané podle svého majitele „jančuráky“) a často nervózní řidiči osobních aut, kteří hledají sebemenší skulinu v proudu chodců na přechodu, aby roztrhli hada a prorazili vstříc horizontu (jenž končí u Nových Sadů).

Jedním z problémů, jak se od nádraží dostat pěšky do centra, je vůbec do pěší zóny vstoupit. Řešení naštěstí nabízí podchod zvaný „myší díra“, který vás vcucne u nástupiště a vyplivne až v obchodním domě Letmo, odkud se dá po jezdicích schodech vyjet až do Josefské. Bez čekání, přeskakování a suchou nohou.

Konečně jsme v pěší zóně a jdeme zakusit onu svrchovanou nadřazenost chodce, která zde má podle platné legislativy panovat. Záhy si všímáme, že chodci se na pěší zóně dělí na několik skupin. První z nich jsou suveréni. Krátký, rychlý krok, vztyčená hlava, přímý směr chůze, který nemění ani v případě, kdy se mají vyhnout protijdoucímu chodci. Tihle borci mají zkrátka jasno, jdou si za svým cílem a jsou si vědomi své převahy.

Další skupinou jsou sháněči. Tito lidé jsou pro ostatní účastníky dopravy v pěší zóně poměrně nebezpeční. Chovají se totiž nevypočitatelně. Na rozdíl od suverénů, kteří jdou stále rovně, sháněči neustále mění tempo i směr. Jedete-li na kole, dejte si na ně pozor. Poznáte je na dálku tak, že se pořád rozhlížejí – svými smyslovými čidly pátrají, kde by mohli sehnat to, co potřebují ke svému přežití. Jsou roztěkaní a občas se stane, že způsobí kolizi i na úrovni chodec–chodec. Naštěstí tuto skupinu rychle vytlačuje skupina třetí…

… a tou jsou smartphonisté. Procházejí městem, aniž by odlepili zrak od displeje svého telefonu. Sjíždějí videa, chatují, vyřizují e-maily, čtou si novinky na Facebooku. A nově loví pokémony! Přitom platí, že čím víc pozornosti věnují světu prostřednictvím telefonu, tím míň se starají o to, co se děje kolem nich.

Nejstaršími chodci v pěší zóně jsou dů-chodci. Vyskytují se ponejvíce v okolí Zelného trhu, kam chodí nakupovat. Řada z nich v domech na pěší zóně bydlí. Vyznačují se nižší rychlostí a delší reakční dobou. A také kabelou na kolečkách.

Přirozenými nepřáteli chodců jsou… všichni ostatní. Chodec je totiž oproti ostatním pomalejší, slabší a zranitelnější. Kolo ho srazí na kolena, auto odhodí a šalina rovnou přejede. Podobně pomalejší, slabší a zranitelnější byl i jeho pravěký prapředek, který se proháněl po lesích, na jejichž místě dnes žhne žulou dlážděný Svoboďák. Dnešní chodce v centru Brna však nechrání jejich výjimečná inteligence, ale mnohem spíš… dopravní značka Pěší zóna.

Chystáme pro vás

zc

Nízkoemisní zóny v Brně?

Nízkoemisní zóny jsou vymezená území, která omezují vjezd aut podle hodnot jejich emisí. Starší vozy s vysokými emisemi mají do takové zóny vjezd zakázán. Důvodem je snaha o zlepšení ovzduší a životního prostředí v dané lokalitě.

Pá, 12/30/2016 - 10:51

carsharing

Sdílet automobil není ostuda, ale volba

Stěhování, velký nákup, odvoz babičky k lékaři. Každý z nás někdy potřebuje auto. Pravidelný servis, nárazové opravy nebo platbu pojištění ale všichni řešit nemusejí. Stále více lidí upouští od vlastnění auta a přenechává starosti o jeho údržbu jiným.

St, 12/07/2016 - 00:15

infografika

Carsharing: Jak se sdílejí auta?

Sdílení aut neboli carsharing je jedním z řešení nedostatečné kapacity parkovacích míst. A neprofituje z něj pouze veřejný prostor. Těm, kteří auto využívají jen někdy, šetří peníze i čas. Jak systém funguje?

St, 12/07/2016 - 00:09

Kounicova

Věděli jste že? Pět zajímavostí z brněnské motorové dopravy

Carsharing, rychlost dopravy autem, dopravní nehody, znečištění ovzduší a průměrná obsazenost auta v Brně - vše uvnitř.

Út, 10/11/2016 - 15:36

Kateřina

Kateřina Tučková: Nejraději chodím pěšky. Mám čas si město užít

Spisovatelka Kateřina Tučková žije v Brně a v Praze. K Brnu má ale stále blíž, studovala zde střední a vysokou školu. V Brně a na jižní Moravě se také odehrává děj jejího prvního velkého románu – Vyhnání Gerty Schnirch (2009). Potěšilo nás, když jsme zjistili, že nejoblíbenějším Katčiným dopravním prostředkem je „pěškobus“. Na tohle téma jsme jí také položili několik otázek.

Út, 10/04/2016 - 12:57

Označení parkovací zóny.

Rezidentní parkování v Brně

Zefektivnění využití parkovacích míst, ulehčení života s automobilem lidem žijícím v Brně, zvýšení bezpečnosti a kultivace kultury živelného parkování. Tyto výhody přinese nejprve do Brna-středu projekt rezidentního parkování, který bude postupně zaváděn od roku 2017.

Út, 09/13/2016 - 11:34

René Rudzan

Tramvaják Renda: Ne zbrklosti, ano ohleduplnosti

René Rudzan alias Tramvaják Renda patří k nejznámějším brněnským řidičům tramvají. „Za madlem“ sedí už 21 let a z práce si udělal poslání. Dokumentuje své jízdy na videu – to nejzajímavější můžete najít na jeho YouTube kanálu. Chtěli byste se podívat na brněnskou dopravu očima řidiče tramvaje? Máte možnost.

Út, 09/06/2016 - 14:14

Parkování

Desatero jízdy autem ve městě

Jak jezdit autem po městě a přitom prospět i ostatním? Pro začátek se stačí držet deseti jednoduchých zásad.

Út, 08/30/2016 - 15:01

Irští gentlemani s jízdními koly.

Desatero jízdy na kole a koloběžce ve městě

Připravili jsme pro vás několik rad, jak jezdit po Brně na kole a na co nezapomenout. Do velké míry jsme se inspirovali cyklistickou etiketou, která se nedávno zrodila u kolegů v Praze. Všechny body níže platí i pro jízdu na koloběžce, která je z pohledu zákona stejná jako jízdní kolo. Jdeme na to.

St, 08/17/2016 - 22:45

Jízda na kole prospívá Brnu

Děkujeme, že jezdíte na kole! Co přináší cyklodoprava Brnu

Mnoho západních měst se tváří v tvář problémům motorové dopravy obrací k cyklodopravě jako řešení. Jaké výhody cyklodoprava městu přináší?

St, 08/17/2016 - 16:04

Když autem, tak s Waze. Nejlepší navigace (nejen) pro Brno

Proč dnes navigaci Waze užívá 10x více lidí, než před dvěma roky? Protože tak vyzrají na dopravu. Přečtěte si více, jak vám chytrá aplikace zdarma může usnadnit život s autem v Brně.

St, 08/03/2016 - 17:56

Jak funguje kalkulačka?

Jak počítáme utracené peníze, naježděné kilometry, spálené kalorie, naběhané maratony? Zjistěte vše o tom, jak funguje naše kalkulačka.

Čt, 06/09/2016 - 14:28

Zůstaňte v obraze

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a neuteče vám žádná novinka v brněnské dopravě.

Město Brno a lidé v něm žijící úpí pod jhem kolon, znečištěného ovzduší a mnohdy zablokovaných ulic motorovou dopravou. Neuspokojivá dopravní situace, která postihuje fyzické i duševní zdraví obyvatel Brna, je způsobena dílem dopravní infrastrukturou, dílem dopravním chováním lidí, které je však významně ovlivněno dostupným dopravním systémem.

Cílem kampaně Jezdím pro Brno je ukázat lidem žijícím v Brně možnosti, kterými mohou naplňovat své dopravní potřeby uvnitř města. Díky kampani se Brňanky a Brňané dozvědí o možnostech dopravy ve městě, jejich zdravotních výhodách, environmentální šetrnosti a finanční výhodnosti. Konečným cílem projektu je přispět ke zlepšení brněnského ovzduší skrze změnu dopravního chování obyvatel Brna.

Kampaň organizuje Statutární město Brno prostřednictvím své příspěvkové organizace Zoo Brno a stanice zájmových činností, Středisko ekologické výchovy Hlídka. Administrativní název projektu je "Dopravuj se čistě - vzdělání a změna dopravního chování obyvatel Brna." Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.

Kontakt

jezdimprobrno@gmail.com

Pro média

Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.