Tramvaják Renda: Ne zbrklosti, ano ohleduplnosti

René Rudzan

René Rudzan alias Tramvaják Renda patří k nejznámějším brněnským řidičům tramvají. „Za madlem“ sedí už 21 let a z práce si udělal poslání. Dokumentuje své jízdy na videu – to nejzajímavější můžete najít na jeho YouTube kanálu. Chtěli byste se podívat na brněnskou dopravu očima řidiče tramvaje? Máte možnost.

 

Jak vypadá typický den tramvajáka?

Jezdím služebně zařazen na trhačkách neboli dělených službách. Do služby nastupuji před rozedněním, odjezdím ranní špičku, dopoledne skončím a mám čas si vyřídit potřebné záležitosti ve městě. Nakoupit, doma si ohřát oběd. A znovu do služby, dojezdit odpolední dopravní špičku, skončit ve vozovně a večer už být doma.

Která je vaše nejoblíbenější tramvajová linka?

Služby dostávám velice pestré. Musím znát všechny trasy a stejně tak různé typy tramvají a souprav, od nejstarších až po ty nejmodernější. Ze všech tras mám asi nejraději pětku ze Štefánikovy čtvrti přes Českou na Ústřední hřbitov – znám ji nazpaměť, a pokud nejsou ucpané křižovatky na Mendláku nebo Moraváku, tak se jede dobře. Další oblíbenou je čtyřka z Kraví hory do Obřan.

Jaké máte zkušenosti s ostatními účastníky silničního provozu? Zlepšuje se podle vás chování řidičů aut v Brně?

Jezdím za madlem přes 21 let a zažil jsem už všechno možné. Postupné zlepšování dopravního řešení, například oddělení tramvajových koridorů na nových tratích, dopravě hodně pomohlo. Zlepšuje se i průjezdnost městem. Obecně platí, aby lidé zbytečně nespěchali, uměli včas odhadnout chování ostatních a byli k sobě ohleduplní.

A co cyklisté?

Mám zkušenost, že cyklisté, kteří používají kolo denně jako dopravní prostředek, jsou většinou slušní. Mají světla a přilbu a vědí, jak po městě jezdit a bezpečně dojet do svého cíle. Jsou však i takoví, co si to střihnou po chodníku nebo na červenou. Tím ohrožují nejen chodce a motoristy, ale hlavně sami sebe. Často potkávám cyklisty v pěší zóně Masarykova–Česká, kde sice šalina může jet maximálně 20 km/h, ale cyklisté bez rychlostního omezení ji často předjíždějí zleva, což nemusí skončit jen leknutím. Mělo by se na ně více apelovat i dohlížet.

Jak těžké je zastavit rozjetou tramvaj?

Hodně záleží na typu vozu, zkušenostech a předvídavosti tramvajáka. Jízdní doby musíme dodržovat za předpokladu bezpečné a pokud možno klidné jízdy, ale kolikrát zdržují i dobíhající cestující. Pokud se vůz rozjede, nabírá rychlost a je nutné na trati hlídat zúžené profily, kde stojí auta, nebo při dojíždění na zastávku dříve zpomalit. Nejhorší je, když někdo náhle vyběhne za stojící tramvají nebo proběhne mezi auty. Najdou se i řidiči automobilů, kteří při odbočování vlevo přehlédnou přijíždějící tramvaj nebo se začnou otáčet do protisměru, kde si vyhlédli parkovací místo.

Zároveň musíme brát ohled na cestující ve voze a brzdit plynule. „Mlasknout tam kolejnice“ (použití nouzové brzdy, pozn. red.) jen kvůli odbočujícímu autu většinou pro lidi nedopadne dobře. Ti, co se pevně (nebo vůbec) nedrželi, se válejí ve voze a je z toho dopravní nehoda s nepříjemným šetřením. Chce to zkušenosti, ve službě myslet na práci a starosti nechat doma.

Jak by se podle vás dala zlepšit bezpečnost dopravy v Brně a snížit ucpanost města?

To je těžké, protože spousta lidí dojíždí do Brna za prací autem a chtějí zde zaparkovat. Ale v centru není kde, takže projezdí zbytečné kilometry nebo stojí v kolonách, které potom zdržují MHD. Bylo by jednodušší nechat vůz na odstavném parkovišti na okraji města a do centra cestovat šalinou – bezpečně, plynule, pohodlně a za přiměřené jízdné. Snad do budoucna v centru přibudou ulice se zelení, cyklopruhy a bezpečnými promenádami pro chodce. Sám po městě nejraději chodím, svezu se jen na delší vzdálenosti spolehlivou a dostatečně rozvětvenou hromadnou dopravou. Auto nevlastním a vlastně jsem ho nikdy ani nepotřeboval. Pro jízdy na venkov a krátké dovolené spoléhám na vlaky nebo autobusy IDS-JMK; vyjde mě to laciněji i pro výjezdy s rodinou. 

Chystáme pro vás

zc

Nízkoemisní zóny v Brně?

Nízkoemisní zóny jsou vymezená území, která omezují vjezd aut podle hodnot jejich emisí. Starší vozy s vysokými emisemi mají do takové zóny vjezd zakázán. Důvodem je snaha o zlepšení ovzduší a životního prostředí v dané lokalitě.

Pá, 12/30/2016 - 10:51

carsharing

Sdílet automobil není ostuda, ale volba

Stěhování, velký nákup, odvoz babičky k lékaři. Každý z nás někdy potřebuje auto. Pravidelný servis, nárazové opravy nebo platbu pojištění ale všichni řešit nemusejí. Stále více lidí upouští od vlastnění auta a přenechává starosti o jeho údržbu jiným.

St, 12/07/2016 - 00:15

infografika

Carsharing: Jak se sdílejí auta?

Sdílení aut neboli carsharing je jedním z řešení nedostatečné kapacity parkovacích míst. A neprofituje z něj pouze veřejný prostor. Těm, kteří auto využívají jen někdy, šetří peníze i čas. Jak systém funguje?

St, 12/07/2016 - 00:09

Kounicova

Věděli jste že? Pět zajímavostí z brněnské motorové dopravy

Carsharing, rychlost dopravy autem, dopravní nehody, znečištění ovzduší a průměrná obsazenost auta v Brně - vše uvnitř.

Út, 10/11/2016 - 15:36

Kateřina

Kateřina Tučková: Nejraději chodím pěšky. Mám čas si město užít

Spisovatelka Kateřina Tučková žije v Brně a v Praze. K Brnu má ale stále blíž, studovala zde střední a vysokou školu. V Brně a na jižní Moravě se také odehrává děj jejího prvního velkého románu – Vyhnání Gerty Schnirch (2009). Potěšilo nás, když jsme zjistili, že nejoblíbenějším Katčiným dopravním prostředkem je „pěškobus“. Na tohle téma jsme jí také položili několik otázek.

Út, 10/04/2016 - 12:57

Česká.

O původu druhu chodec

„Co je to za pěší zónu, když musím každou chvíli uskakovat šalině, taxíku nebo debilovi na kole?!“ ozývají se často rozhořčené hlasy chodců používajících páteř brněnské pěší zóny, Masarykovu ulici.

Út, 09/20/2016 - 11:33

Označení parkovací zóny.

Rezidentní parkování v Brně

Zefektivnění využití parkovacích míst, ulehčení života s automobilem lidem žijícím v Brně, zvýšení bezpečnosti a kultivace kultury živelného parkování. Tyto výhody přinese nejprve do Brna-středu projekt rezidentního parkování, který bude postupně zaváděn od roku 2017.

Út, 09/13/2016 - 11:34

Parkování

Desatero jízdy autem ve městě

Jak jezdit autem po městě a přitom prospět i ostatním? Pro začátek se stačí držet deseti jednoduchých zásad.

Út, 08/30/2016 - 15:01

Irští gentlemani s jízdními koly.

Desatero jízdy na kole a koloběžce ve městě

Připravili jsme pro vás několik rad, jak jezdit po Brně na kole a na co nezapomenout. Do velké míry jsme se inspirovali cyklistickou etiketou, která se nedávno zrodila u kolegů v Praze. Všechny body níže platí i pro jízdu na koloběžce, která je z pohledu zákona stejná jako jízdní kolo. Jdeme na to.

St, 08/17/2016 - 22:45

Jízda na kole prospívá Brnu

Děkujeme, že jezdíte na kole! Co přináší cyklodoprava Brnu

Mnoho západních měst se tváří v tvář problémům motorové dopravy obrací k cyklodopravě jako řešení. Jaké výhody cyklodoprava městu přináší?

St, 08/17/2016 - 16:04

Když autem, tak s Waze. Nejlepší navigace (nejen) pro Brno

Proč dnes navigaci Waze užívá 10x více lidí, než před dvěma roky? Protože tak vyzrají na dopravu. Přečtěte si více, jak vám chytrá aplikace zdarma může usnadnit život s autem v Brně.

St, 08/03/2016 - 17:56

Jak funguje kalkulačka?

Jak počítáme utracené peníze, naježděné kilometry, spálené kalorie, naběhané maratony? Zjistěte vše o tom, jak funguje naše kalkulačka.

Čt, 06/09/2016 - 14:28

Zůstaňte v obraze

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a neuteče vám žádná novinka v brněnské dopravě.

Město Brno a lidé v něm žijící úpí pod jhem kolon, znečištěného ovzduší a mnohdy zablokovaných ulic motorovou dopravou. Neuspokojivá dopravní situace, která postihuje fyzické i duševní zdraví obyvatel Brna, je způsobena dílem dopravní infrastrukturou, dílem dopravním chováním lidí, které je však významně ovlivněno dostupným dopravním systémem.

Cílem kampaně Jezdím pro Brno je ukázat lidem žijícím v Brně možnosti, kterými mohou naplňovat své dopravní potřeby uvnitř města. Díky kampani se Brňanky a Brňané dozvědí o možnostech dopravy ve městě, jejich zdravotních výhodách, environmentální šetrnosti a finanční výhodnosti. Konečným cílem projektu je přispět ke zlepšení brněnského ovzduší skrze změnu dopravního chování obyvatel Brna.

Kampaň organizuje Statutární město Brno prostřednictvím své příspěvkové organizace Zoo Brno a stanice zájmových činností, Středisko ekologické výchovy Hlídka. Administrativní název projektu je "Dopravuj se čistě - vzdělání a změna dopravního chování obyvatel Brna." Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.

Kontakt

jezdimprobrno@gmail.com

Pro média

Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.