Rezidentní parkování v Brně

Označení parkovací zóny.

Zefektivnění využití parkovacích míst, ulehčení života s automobilem lidem žijícím v Brně, zvýšení bezpečnosti a kultivace kultury živelného parkování. Tyto výhody přinese nejprve do Brna-středu projekt rezidentního parkování, který bude postupně zaváděn od roku 2017.

Je jedno, zda jste z Prahy, Mukačeva, nebo z Brna. Když se jedná o parkování auta v Brně, jsou si všichni na světě rovni a všichni mají nárok na parkování zdarma, ve skutečnosti však na náklady brněnského magistrátu, které jdou do desítek tisíc korun ročně na každý čtvereční metr parkování. K čemu to vede, všichni dobře víme. Není kde zaparkovat. Na ulicích stojí dlouhé měsíce nebo roky odstavené vraky, některá místa využívají podnikatelé pro „zaparkování “ reklamy na dodávce nebo vozíku, v ulicích také parkují automobily, které se někdy dlouhé týdny ani nehnou. Vidina parkování „zdarma“ láká do Brna automobily z širokého okolí. Proč nejezdit do města autem, když se vám může podařit až v samém centru zaparkovat zdarma?

Kapacita parkovacích míst je však omezená. Lidé v automobilech nemohou najít často volné stání, a tak krouží ulicemi a hledají své místo. Placené parkovací domy zejí prázdnotou. Automobily krouží, výfuky vyfukují, polétavý prach víří vzduchem a plicními sklípky. Mnohým se povede najít místo, mnohým nikoliv. Ti potom parkují na chodnících, kde auta musejí pěší lidé obcházet. Další parkují v rozhledových prostorech křižovatek u přechodů, zhoršují výhled ostatním řidičům a chodcům, a zvýšují tak riziko dopravní nehody. Jiní parkují vedle tramvajového pásu, na který se potom zařadí kolona vozidel a zdržuje vozy městské hromadné dopravy. Když dostaneme pokutu za špatné parkování, cítíme se ukřivděni. Není přece naše chyba, že jsme nenašli volné místo, zatímco ostatním se to povedlo!

Brno se rozhodlo situaci řešit. Již v září 2014 brněnští zastupitelé projednali a schválili Strategii parkování ve městě Brně, a vydláždili tak cestu pro vytvoření pravidel, která by měla nahradit parkovací džungli. Strategie počítá s budováním hromadných parkovacích kapacit – parkovacími domy v centru počínaje a odstavnými parkovišti typu P+R na okrajích města konče. Na území Brna-střed budou od roku 2017 postupně zaváděny rezidentní zóny, které mají několik cílů. Dojde k uvolnění parkovacích míst na ulicích ve prospěch lidí s trvalým pobytem v Brně neboli rezidentů, případně osob podnikajících v dané lokalitě. Kvůli tomu bude omezen rozsah parkování návštěvníků, a to především ve večerních a nočních hodinách tak, aby uvolněná parkovací místa mohli využít rezidenti. Celkovým cílem je efektivnější využití parkovacích míst a usnadnění parkování rezidentům.

Strategie rozlišuje tři základní druhy uživatelů. Rezidenti jsou lidé s trvalým pobytem v Brně nebo vlastníci nemovitostí, kteří na základě vydané rezidentní karty budou moci v oblasti svého bydliště parkovat. Abonenti jsou právnické nebo fyzické osoby, které mají v dané oblasti sídlo nebo provozovnu. Abonenti a rezidenti budou moci po pořízení parkovací karty v dané oblasti bezplatně parkovat. Třetím druhem uživatelů jsou návštěvníci, kteří budou moci své vozidlo v dané oblasti odstavit po zaplacení parkovného na stanovenou dobu. Pro zásobování počítá strategie s neomezeným parkováním mezi šestou a osmou hodinou ranní. Po dobu několika minut by potom měl mít každý možnost zastavit i v rezidentní zóně a bez uhrazení parkovného. V parkovacích oblastech budou platit různé režimy, tedy časové úseky, kdy pro jedna a tatáž parkovací místa bude platit rezidentní režim, kdy návštěvnický a případně kdy režim parkování bez omezení (typicky o víkendu). Volba nastavení režimů bude probíhat po zjišťování potřeb obyvatel oblastí a na základě místních podmínek (obchodní zóny, obytné zóny) a v průběhu času se bude vyhodnocovat a případně měnit podle potřeby.

Rezidentní parkování bude během roku 2017 zavádět Brno-střed ve vybraných oblastech sousedících s historickým centrem a v samotném historickém centru. Radnice již od jara pořádá setkání s obyvateli daných lokalit, aby mohla podle připomínek budoucích rezidentů a abonentů nastavit systém tak, aby lidem maximálně vyhovoval. Během podzimu budou tato setkání pokračovat, pozvánky dostanou lidé z dotčených oblastí do svých schránek, případně budou k nalezení na webu radnice. Město také chystá spuštění webu http://www.parkovanivbrne.cz, na kterém budou během podzimu dostupné kompletní informace.

Chystáme pro vás

zc

Nízkoemisní zóny v Brně?

Nízkoemisní zóny jsou vymezená území, která omezují vjezd aut podle hodnot jejich emisí. Starší vozy s vysokými emisemi mají do takové zóny vjezd zakázán. Důvodem je snaha o zlepšení ovzduší a životního prostředí v dané lokalitě.

Pá, 12/30/2016 - 10:51

carsharing

Sdílet automobil není ostuda, ale volba

Stěhování, velký nákup, odvoz babičky k lékaři. Každý z nás někdy potřebuje auto. Pravidelný servis, nárazové opravy nebo platbu pojištění ale všichni řešit nemusejí. Stále více lidí upouští od vlastnění auta a přenechává starosti o jeho údržbu jiným.

St, 12/07/2016 - 00:15

infografika

Carsharing: Jak se sdílejí auta?

Sdílení aut neboli carsharing je jedním z řešení nedostatečné kapacity parkovacích míst. A neprofituje z něj pouze veřejný prostor. Těm, kteří auto využívají jen někdy, šetří peníze i čas. Jak systém funguje?

St, 12/07/2016 - 00:09

Kounicova

Věděli jste že? Pět zajímavostí z brněnské motorové dopravy

Carsharing, rychlost dopravy autem, dopravní nehody, znečištění ovzduší a průměrná obsazenost auta v Brně - vše uvnitř.

Út, 10/11/2016 - 15:36

Kateřina

Kateřina Tučková: Nejraději chodím pěšky. Mám čas si město užít

Spisovatelka Kateřina Tučková žije v Brně a v Praze. K Brnu má ale stále blíž, studovala zde střední a vysokou školu. V Brně a na jižní Moravě se také odehrává děj jejího prvního velkého románu – Vyhnání Gerty Schnirch (2009). Potěšilo nás, když jsme zjistili, že nejoblíbenějším Katčiným dopravním prostředkem je „pěškobus“. Na tohle téma jsme jí také položili několik otázek.

Út, 10/04/2016 - 12:57

Česká.

O původu druhu chodec

„Co je to za pěší zónu, když musím každou chvíli uskakovat šalině, taxíku nebo debilovi na kole?!“ ozývají se často rozhořčené hlasy chodců používajících páteř brněnské pěší zóny, Masarykovu ulici.

Út, 09/20/2016 - 11:33

René Rudzan

Tramvaják Renda: Ne zbrklosti, ano ohleduplnosti

René Rudzan alias Tramvaják Renda patří k nejznámějším brněnským řidičům tramvají. „Za madlem“ sedí už 21 let a z práce si udělal poslání. Dokumentuje své jízdy na videu – to nejzajímavější můžete najít na jeho YouTube kanálu. Chtěli byste se podívat na brněnskou dopravu očima řidiče tramvaje? Máte možnost.

Út, 09/06/2016 - 14:14

Parkování

Desatero jízdy autem ve městě

Jak jezdit autem po městě a přitom prospět i ostatním? Pro začátek se stačí držet deseti jednoduchých zásad.

Út, 08/30/2016 - 15:01

Irští gentlemani s jízdními koly.

Desatero jízdy na kole a koloběžce ve městě

Připravili jsme pro vás několik rad, jak jezdit po Brně na kole a na co nezapomenout. Do velké míry jsme se inspirovali cyklistickou etiketou, která se nedávno zrodila u kolegů v Praze. Všechny body níže platí i pro jízdu na koloběžce, která je z pohledu zákona stejná jako jízdní kolo. Jdeme na to.

St, 08/17/2016 - 22:45

Jízda na kole prospívá Brnu

Děkujeme, že jezdíte na kole! Co přináší cyklodoprava Brnu

Mnoho západních měst se tváří v tvář problémům motorové dopravy obrací k cyklodopravě jako řešení. Jaké výhody cyklodoprava městu přináší?

St, 08/17/2016 - 16:04

Když autem, tak s Waze. Nejlepší navigace (nejen) pro Brno

Proč dnes navigaci Waze užívá 10x více lidí, než před dvěma roky? Protože tak vyzrají na dopravu. Přečtěte si více, jak vám chytrá aplikace zdarma může usnadnit život s autem v Brně.

St, 08/03/2016 - 17:56

Jak funguje kalkulačka?

Jak počítáme utracené peníze, naježděné kilometry, spálené kalorie, naběhané maratony? Zjistěte vše o tom, jak funguje naše kalkulačka.

Čt, 06/09/2016 - 14:28

Zůstaňte v obraze

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a neuteče vám žádná novinka v brněnské dopravě.

Město Brno a lidé v něm žijící úpí pod jhem kolon, znečištěného ovzduší a mnohdy zablokovaných ulic motorovou dopravou. Neuspokojivá dopravní situace, která postihuje fyzické i duševní zdraví obyvatel Brna, je způsobena dílem dopravní infrastrukturou, dílem dopravním chováním lidí, které je však významně ovlivněno dostupným dopravním systémem.

Cílem kampaně Jezdím pro Brno je ukázat lidem žijícím v Brně možnosti, kterými mohou naplňovat své dopravní potřeby uvnitř města. Díky kampani se Brňanky a Brňané dozvědí o možnostech dopravy ve městě, jejich zdravotních výhodách, environmentální šetrnosti a finanční výhodnosti. Konečným cílem projektu je přispět ke zlepšení brněnského ovzduší skrze změnu dopravního chování obyvatel Brna.

Kampaň organizuje Statutární město Brno prostřednictvím své příspěvkové organizace Zoo Brno a stanice zájmových činností, Středisko ekologické výchovy Hlídka. Administrativní název projektu je "Dopravuj se čistě - vzdělání a změna dopravního chování obyvatel Brna." Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.

Kontakt

jezdimprobrno@gmail.com

Pro média

Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí.